Robotten hedder Robin – din nye digitale assistent

Robotten hedder Robin – din nye digitale assistent

En ny Chatbot fra KMD hedder Robin og skal hjælpe borgere, som af den ene eller anden årsag er kommet langt væk fra at leve et selvhjulpet og selvforsørgende liv. Den kan via borgerens telefon eller tablet sende besked om, at borgeren skal huske at stå op, gå i skole eller huske at komme til lægen. Chatbotten trækker data fra fagsystemer som Nexus (omsorg) og Momentum (jobcenter), så den kender borgerens aktivitetsplaner. Den tekniske side handler meget om at udnytte nye teknologier som big data, machine learning og kunstig intelligens.
Det er lige nu en prototype, som KMD præsenterede for Kit-Magasinet på Digitaliseringsmessen17, hvor der var 2000 besøgende gæster.
 
Robin er udviklet i et designsprint på en uge. Det er en udviklingsmetode, som stammer fra Google. Den er sidst i sprintet blevet testet på fem borgertyper - altså rigtige mennesker - herunder en tørlagt alkoholiker, en person med Asperger og en hjerneskadet. Konceptet er udviklet i samarbejde mellem kommuner, KMD og designfolk fra Charlie Tango – det tidligere In2Media med Tim Frank Andersen, som KMD har købt op. Der har derfor også været borgerkonsulenter fra bl.a. Halsnæs Kommune med i sprintet.
 
”Chatbotten Robin er en del af nye løsninger, som vi laver for at understøtte sammenhæng på tværs for borgere, som af den ene eller anden grund er kommet langt væk fra at kunne leve et selvhjulpet og selvforsørgende liv. Det kan være unge mennesker, som er kommet skidt fra start i livet, eller borgere som har oplevet nogle radikale ændringer i deres livssituation. Deres arbejdsevne, fysiske helbred, psykiske tilstand, misbrug eller sociale situation. De oplever ofte, at en sagsbehandler i én forvaltning ikke altid ved noget om de indsatser, som er blevet aftalt en uge før i en anden forvaltning. De mangler med andre ord sammenhængen og oplevelsen af, at de bliver hjulpet med én samlet plan. De har brug for en stærk tværgående indsats på tværs af kommunens forskellige fag- og myndighedsområder for at komme bedre og hurtigere tilbage til at leve et selvhjulpet og selvforsørgende liv,” siger Lead Business Developer, Line Sinding Skött, KMD.
 
Konceptet for Robotten Robin er, at den skal agere borgerens personlige assistent. En assistent som kan hjælpe og udføre nogle af de opgaver, som mentorer eller støttekontaktpersoner udfører for at holde borgeren på sporet og få udført deres del af den fælles handlingsplan. Robin kan og skal selvfølgelig ikke udgøre hele den rolle, men hvis borgeren skal til læge eller en anden aktivitet finder Robin kalenderinformation, ruteplan og transportmuligheder. Udover at komme med påmindelser til borgeren, vil Robin også hjælpe med at få det gjort ’nu’, f.eks. det at få evalueret effekten af en aktivitet eller lavet forberedelse til et møde. Det er vigtigt når vi taler om effekt og progression i borgerens forløb og udvikling.
 
”De første borgertests har været meget positive, og mere positive end borgerkonsulenter havde troet, de ville være. Borgerne er glade for muligheden for at få oplysninger og svar på spørgsmål, lige når de har brug for det. I dag oplever de, at der kan være meget langt til kommunen,” siger Line Sinding Skött.