Kommunerne bruger Støttesystemet Adgangsstyring til Danmarks Adresseregister (DAR)

Kommunerne bruger Støttesystemet Adgangsstyring til Danmarks Adresseregister (DAR)

Danmarks Adresseregister (DAR) er det første fælleskommunale fagsystem, der er gået i drift i 98 kommuner med Støttesystemet Adgangsstyring for brugere. Det åbner nye perspektiver for at bruge Støttesystemerne langt bredere, og ifølge KOMBIT er BBR og FLIS er de næste fagsystemer i rækken, som kommunerne kan logge på ved hjælp af Støttesystemet.
Støttesystemet Adgangsstyring er taget i brug i forbindelse med idriftsættelsen af DAR, som er en del af Grunddataprogrammet. I KOMBITs arbejde med at driftsmodne Støttesystemerne, har Adgangsstyring for brugere nu fået sin debut i alle landets kommuner.
Mange kommuner har over 350 forskellige it-systemer, og det kan derfor være en tung administrativ opgave at holde styr på roller og rettigheder til de mange systemer
Implementeringskonsulent for Støttesystemer, Peter Hansen, KOMBIT:
”Når man tænker på, at kommunerne har flere hundrede systemer at administrere rettigheder til, så giver det rigtig god mening, at få løsningerne til at anvende samme tekniske standard og metode til at administrere roller og rettigheder. Så, jo flere systemer KOMBIT og kommunerne kan koble til Støttesystemerne, desto større fordele vil kommunerne opnå – både administrativt og økonomisk”. 
”Og så må vi ikke glemme, at Adgangsstyring også er en gevinst for slutbrugeren, altså den medarbejder der skal logge på sit fagsystem.  Her tilbyder Adgangsstyring for brugere Single Sign On, som betyder, at slutbrugerne undgår at skulle huske brugernavn og passwords til alle de systemer, de dagligt bruger for at løse deres opgaver”.
 
Tre Støttesystemer
Adgangsstyringen består af tre Støttesystemer. Dels af Støttesystemet Administrationsmodul, dels af Adgangsstyring til systemer og Adgangsstyring til brugere. De tre Støttesystemer udgør tilsammen en integreret løsning for kommunerne til at sikre, at brugerne får adgang til de rigtige systemer og de rigtige data samt kan håndtere sikkerheden med anvendelsen af fagsystemer.
I forhold til DAR er det Støttesystemet Adgangsstyring for brugere, der nu er gået live.
 
Et første skridt på rejsen er taget – flere skridt venter
Kommunerne har ifølge Peter Hansen gjort et rigtig godt stykke arbejde med at bliver klar til DAR.
”Kommunerne har været igennem nogle opgaver hvor de blandt andet har skulle integrere deres infrastruktur til Adgangsstyring for brugere. Det er sket samtidig med, de har skulle lære en ny måde at oprette og administrere rettigheder på. Det er min oplevelse, at kommunerne har været motiverede til opgaven, og de har været drevet af en stærk pionerånd, som har sikret, at DAR er blevet en god start på en rejse, hvor vi nu udbreder anvendelsen af støttesystemerne”.
”Næste skridt på rejsen er de fagløsninger, KOMBIT udruller i kommunerne i 2018. Herefter kommer alle de løsninger, der er omfattet af SKI 02.19 aftalen. Det er ret mange løsninger der ligger på den aftale, så der er ingen tvivl om, at udbredelsen for alvor vil kunne mærkes i kommunerne det næste år frem. Og heldigvis for det – det er helt i tråd med kommunernes og KOMBITs strategi”.
Lige nu er kommunerne i gang med at sikre, at landets BBR brugere kan logge på BBR 1.8 med Adgangsstyring. Efter sommerferien går FLIS live med Adgangsstyring for brugere, og i slutningen af året, bliver det DUBU 3.0, der går i drift på Adgangsstyring. 
                   
 
FAKTA
Administrationsmodulet er et brugervendt system, der indeholder brugergrænsefladen mellem brugeren og it-systemet. De to Støttesystemer Adgangsstyring til systemer og Adgangsstyring til brugere er underliggende infrastruktursystemer.
Gennem Administrationsmodulets brugergrænseflade kan kommunen administrere de aftaler, der gør det muligt for forskellige it-systemer at udveksle data. Det gælder eksempelvis aftaler om tilslutning af systemer og administration af de roller, som brugere og systemer kan tildeles.
 

 
KOMBIT sætter deadline for Støttesystem på SKI 02.19
Støttesystemet Adgangsstyring til brugere er gået i drift og nu sætter KOMBIT en tidsfrist for, hvornår leverandørerne under indkøbsaftalen SKI 02.19 skal opfylde kravene til integrationen. Der er sat en deadline den 1. december 2018.
Da SKI introducerede den nye 02.19 i november 2014, bakkede den op om KOMBITs Støttesystemer og rammearkitektur. Det skete før de første Støttesystemer var udviklet. Nu er Støttesystemet Adgangsstyring til brugere gået i drift og anvendes af DAR.
Som en del af SKI 02.19 aftalen har SKI i samarbejde med KOMBIT defineret en række krav til snitflader og integrationer til de fælleskommunale systemer og rammearkitekturen. I praksis betyder aftalen nu, at leverandørerne er forpligtet til at klargøre deres løsninger, så de kan integrere til Støttesystemet Adgangsstyring.
Adgangsstyring er således den første obligatoriske integration der sættes i drift under aftalen. Støttesystemet er gået i produktion til løsningerne Danmarks Adresse Register (DAR) og BBR. Det planlægges at tage Støttesystemet i brug til flere KOMBIT-løsninger i løbet af efteråret 2018.