Han er it-chef i verdens næststørste kommune

Han er it-chef i verdens næststørste kommune

Sermersooq Kommune er en stor kommune. Den strækker sig fra det vestlige, sydlige og til det østlige Grønland. Det er verdens næststørste kommune målt på areal. Kommunen er 12 gange større end Danmark. Der bor ca. 23.000 mennesker.
It-chefen René Caspersen, Sermersooq Kommune, er it-chef i verdens næststørste kommune. Nuuk er hovedstaden og ligger på vestkysten i kommunen. Da han blev ansat i maj 2015 var det hans første job i den offentlige sektor. Han tog kontakt til gode kollegaer i KITAs netværk, som velvilligt har givet ham gode råd i hans job og introducerede ham til KITA.
”Det er de samme udfordringer at være it-chef i Grønland, som det er at være it-chef i en dansk kommune. Dertil kommer der så en række udfordringer oven i ved at være it-chef i en grønlandsk kommune,” siger it-chef Rene Caspersen, Sermersooq Kommune med et smil.
 
Geografien er den største udfordring 
Grønland er verdens største ø og Sermersooq Kommune er verdens næststørste kommune i areal. Kun overgået af den nordligste kommune i Grønland.
 
Den første og største udfordring er geografien. Kommuneqarfik Sermersooq, som Sermersooq Kommune hedder på Grønlandsk, er 531.000 km2. Den går fra vestkysten og strækker sig mod syd, og hele vejen tværs over indlandsisen til de østgrønlandske bysamfund – Tasiilaq og Ittoqqortoormiit. Når man kigger fra østkysten og ud over havet, så er det Island, der er tættest på. Når man kigger fra vestkysten, er det Newfoundland på Canadas østkyst. Et kæmpe område. Alt sammen en del af den danske kolonihistorie.
René Caspersen: ”Alle vores lokationer på Østkysten har i alt 3.500 indbyggere. De er forbundet med en 15 Mbit/s satellitforbindelse og en latency på 600 ms. Satellitten dækker både telefoni, mobiltelefoni, internet og TV. Det kører ærligt talt helt ad H til. Men der er ingen brugbar forretningsmodel, der siger, hvordan den forbindelse kan opgraderes. Indbyggerne har heller ikke gjort oprør mod forholdene. Så det kører som det gør.”
”I Nuuk, hvor jeg arbejder, har vi fiber eller trådløst højhastigheds netværk. Teknologisk fejler det ikke noget. I Grønland er det TELE, det grønlandske telemonopol, der har monopolet på fiber. Hvis jeg skal forbinde to lokationer, skal jeg betale astronomiske summer for at leje fiberforbindelserne af TELE, også når de ligger på kommunens grund. Vi har to bygninger med 75 meters afstand. De er forbundet med fiber. Vi betaler mere i leje for den fiberstrækning til TELE end en dansk kommune betaler for hele sit Internet. Det er et grundvilkår. Så jeg bruger en del af min energi på at finde kreative løsninger, som andre ikke vil bruge tid på. Ene og alene for at spare penge. Det er den anden udfordring,” siger René Caspersen.
 
Tog tilbage til Danmark
René Caspersen har tidligere arbejdet i Grønland – i it-afdelingen i KNI (tidligere Kongelig Grønlandsk Handel KGH red.) som er én af Grønlands største virksomheder. René’s to drenge gik på Friskolen i Sisimiut, men den gik mod sit endeligt og så rykkede familien teltpælene op og flyttede til Danmark. Men René Caspersen fik ikke et job på hånden.
Så da hans tidligere chef i KNI blev økonomidirektør i Sermersooq Kommune, slog René Caspersen til, da han blev tilbudt jobbet som it-chef. Han arbejder i ”slots”. Dvs. han er i Nuuk fire-seks uger ad gangen, for derefter at være hjemme ved familien 10-12 dage, for at holde møder, netværk m.m. Ni timer med fly til arbejde. Sidste gang han tog fra Grønland, for at deltage i KITA’s generalforsamling og seminar, var flyet 22 timer forsinket. Tålmodighed er også en del af opholdet i Grønland.
 
Outsourcing
Der er tre ansatte i it-afdelingen. Kommunen har outsourcet drift og support til Comby, der er Grønlands største it-virksomhed og som kører en meget moderne serverinstallation.
”Den tredje store udfordring er at få fat på specialister. Det gælder ikke kun specialister for IT. Det gælder stort set alle fagområder. Så der sker en løbende rekruttering af konsulenter, som man henter ind udefra. De kommer så op til Grønland og nogen gange løber de skrigende hjem efter tre måneder. For andre sætter Grønland sig i blodet og de bliver hængende. For ikke at komme ind i den tummel med at være på jagt efter specialister, har vi valgt at outsource drift og support og vedligeholdelse til Comby. På den måde får vi stabil drift og support og vi kommer udenom de løbende rekrutteringsproblemer. Vi er ret godt med teknologisk,” siger René Caspersen.
”Vi har også en udfordring på it-sikkerhedsområdet. Den er jeg selv ret optaget af og har kastet mig over. Vi fik lavet en rapport af Deloitte. Den viser, at vi skal have mere opmærksomhed på datasikkerheden, modenheden og awareness på området. Desuden kommer der ny lovgivning, som også vil få store konsekvenser. Det arbejder jeg løbende på,” siger René Caspersen.
Han beskriver den digitale modenhed i sin egen organisation som ret begrænset. Ligeledes er der ikke lyst til at udnytte de fordele teknologien reelt kunne give en så lille befolkning på et så stort område.
”Der er ikke rigtig nogen glæde i organisationen ved at bruge teknologien. Derfor går det heller ikke helt så hurtigt som jeg godt kunne tænke mig,” siger René Caspersen. ”Men det er så endnu en udfordring jeg må tage på mig. For potentialet er stort og det skal indfries. Jeg giver ikke op.”