Et marathon i hacking hedder selvfølgelig et hackathon

Et marathon i hacking hedder selvfølgelig et hackathon

Førerløse køretøjer, sensorer, trafiklys og kameraer blev hacket og beskyttet. Et marathon i hacking over seks timer hedder selvfølgelig et hackathon.
Smart City Cybersecurity Lab havde på deres Hackathon sat fire udfordringer op, som de 60 deltagere kunne prøve kræfter med. Kunne de hacke et førerløst køretøj? Kunne de udvikle sikre smart city løsninger med IoT og sensorer (LoRaWAN)? Kunne de bruge kamerateknologi til nye parkeringsløsninger? Kunne de hacke og sikre trafiklys?
Spørgsmålene til dette års hackathon står i kø.
”Danmark og danske kommuner har store muligheder med konkrete teknologier og nye services til at udvikle bedre styring af bygninger, miljø og trafik. Før vi kan udnytte det fulde potentiale, skal vi være gode til at forstå og håndtere sikkerhed og privacy, og stille krav til løsninger og leverandører. Hackathon er en del af denne mission,” siger digitaliseringschef Marie Danneskiold-Samsøe, Vallensbæk Kommune og formand for Smart City Cybersecurity Lab, der er et tværgående samarbejde mellem kommuner, universiteter og virksomheder med det formål at fremme sikkerhed og privatlivsbeskyttelse i Smart City-løsninger.
Sekretariatet er placeret på Danmarks Tekniske Universitet (DTU), der også var vært for dette hackathon.
”Det er fedt at se folk med helt forskellige profiler som ethical hacker, GIS projektleder, prototypeudvikler, kryptografiingeniører, studerende og klimaduks arbejde sammen om at løse konkrete udfordringer. Ved at sammensætte teams på tværs af fagligheder, har vi fået nogle stærke indsigter i udfordringer med cybersikkerhed i smart city. Samtidig har vi også fået meget konkrete forslag fra de otte seje hold til at imødegå truslerne. Det vil vi arbejde videre med,” siger Anders Pall Skött, der er sekretariatschef for Smart City Cybersecurity Lab.
 
Førerløse køretøjer
EU-projektet LINC havde medbragt et førerløst køretøj, der stod foran DTU Skylab.
”Projektet slipper snart førerløse køretøjer løs på DTU Campus i Lyngby-Taarbæk Kommune og i Hersted Industripark i Albertslund Kommune fra 2020. Alle typer af sikkerhed er essentielle elementer, når køretøjerne kommer i drift. I dette hackathon kan vi i et sikkert rum eksperimentere med, hvordan it-sikkerhed har betydning for kørsel med køretøjet, trafiksikkerhed, men også mere simpelt, at man kan stole på, at den kommer til tiden,” siger Søren Jacobsen fra Nobina, der leverer køretøjerne i projektet.
”Vores hold arbejdede med casen om førerløse køretøjer og vurderede mulige angrebsflader og risici. Vi var både studerende, virksomheder og kommuner. Det var særligt interessant at se, hvordan forskellige fagligheder og kompetencer blev bragt i spil,” siger Victor Louis Vogt Sørensen, der er studerende på Aalborg Universitet KBH og med på holdet, der fik prisen for bedste pitch og kåret som det bedste hold.
I løbet af seks timer nåede holdet også at lave en forsøgsopstilling og demonstration af et potentielt angreb.
”Det var en kreativ proces, hvor der både var behov for at bringe tekniske og mere bløde kompetencer i spil. Efter 10 minutter var bordet fyldt med post-its fra vores brainstorm og processen var skudt i gang. Vi skulle bruge et spejl, en transmitter og en masse andre ting til at lave et angreb på LiDAR sensoren, der bliver anvendt i førerløse køretøjer. Det fede ved et hackathon er, at man får lov til at arbejde med en interessant case og det samtidig kan give værdi til dem, der har stillet casen,” tilføjer Victor Louis Vogt Sørensen. 
CIO Galina Ianchina, Albertslund Kommune, siger: ”Det var imponerende, hvad holdene kunne nå på så kort tid. Der var en fornøjelse at være dommer og se den stærke samarbejdsånd og gejst skinne igennem i pitchene på scenen. Der kom en masse gode input som vi kan arbejde videre med i kommuner, virksomheder og i Smart City Cybersecurity Lab”.
Galina Ianchina var med i dommerpanelet sammen med Aalborg Universitet, Banedanmark, DTU og IBM. 

 
 
FAKTA
Hackathon havde 60 deltagere ligeligt fordelt mellem kommuner, virksomheder og studerende. Deltagerne fik fire udfordringer:
 
Udfordring 1: Vis os hvordan man hacker et førerløst køretøj. Udfordringen blev stillet af LINC-konsortiet med Albertslund, DTU, Easymile, Gate21, Gladsaxe, IBM, LOOP City, Nobina og RUC. Et førerløst køretøj vil være fysisk til stede i Skylab til hackathonet, og er endnu ikke sat i drift ved hackathonets start. 
 
Udfordring 2: Vis os, hvordan man hacker sensorer (LoRaWAN) i det offentlige rum og kom med løsninger til at lukke hullerne, så vi kan bruge sensorerne til at skabe bedre trafik, bygninger og klimaløsninger. Udfordringen stillet af DTU og præsenteret af Høje Taastrup Kommune.
 
Udfordring 3: Vis os hvordan man kan bruge kameraer i det offentlige rum til parkerings- og trafikløsninger uden at gå på kompromis med sikkerhed og privatliv. Udfordringen blev stillet af DTU og Frederiksberg Kommune.
 
Udfordring 4: Vis os hvordan man hacker og sikrer trafiklys. Case blev stillet til rådighed af Den Regionale Datahub, som er et innovationsprojekt støttet af Region Hovedstaden og Loop City.
Partnerne stillede mentorer til rådighed, samt data og enheder, som de otte teams arbejdede med at hacke, teste og beskytte.
 
 
 
 
FAKTA
Parter bag arrangementet
 
Hackathonet blev afholdt af Smart City Cybersecurity Lab i samarbejde med innovationshubben DTU Skylab i samarbejde med:
-Partnerne i Smart City Cybersecurity Lab: Albertslund, Ballerup, Banedanmark, DTU, Frederiksberg, Gate21, IDA, Region Hovedstaden og Vallensbæk,
-LINC og partnerne bag: Albertslund, DTU, Easymile, Gate21, Gladsaxe, IBM, LOOP City, Nobina og RUC
-Smart City Cluster Denmark
-Sikker og Anvendt Data (SAnD) og partnerne bag DTU, Gate21, Frederiksberg, Høje Taastrup og 17 deltagende kommuner
-DTU Skylab
-Region Hovedstaden
-Vækstforum Hovedstaden og Erhvervsstyrelsen
-Desuden deltog Aalborg Universitet som mentor